جمعه ۱۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

در روز جهانی قدس امسال نیز مسلمانان روزه دار در مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی و در دفاع از مردم مظلوم فلسطین با تظاهرات خیابانی و با راهپیمایی اعتراض آمیز همبستگی خود را با آرمان فلسطین اعلام کردند.

مسلمانان در کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکای لاتین در روز قدس با مردم مظلوم فلسطین همدردی کردند.

راهپیمایی روز جهانی قدس همزمان با کشورهای دیگر جهان، در نوار غزه با شرکت گسترده مردم فلسطین برگزار شد.

مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد، هزاران فلسطینی از جمله اعضای جنبش جهاد اسلامی فلسطین به مناسب روز جهانی قدس در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه تظاهرات کرده و بر ادامه مقاومت در برابر اشغالگران تاکید کردند.

این تظاهرات از برابر مسجد قسام در شهر بیت لاعیا در شمال نوار غزه پس از پایان مراسم نمازجمعه آغاز شد و تظاهرکنندگان پس از عبور از خیابانها در یک میدان اردوگاه جبالیا تجمع کردند.

تظاهرکنندگان که در این مراسم پرچم‌های فلسطین، جنبش جهاد اسلامی و حزب‌الله لبنان را در دست داشتند، شعارهایی علیه رژیم اسرائیل و آمریکا سرداده و پرچم‌های رژیم اسرائیل، آمریکا و انگلیس را آتش زدند.

در این تظاهرات، صدها زن فلسطینی با پیشانی بندهای گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین و نیز شماری از اعضای جنبش فتح با پرچم‌های سفید رنگ جنبش خود شرکت داشتند.

راهپیمایی‌ روز جهانی‌ قدس‌ با حضور مسلمانان‌ روزه‌ دار در دهلی‌ نو پایتخت‌ هند و سرینگر مرکز منطقه‌ جامو و کشمیر برگزار شد.شرکت‌‌کنندگان در این‌ راهپیمایی‌با سردادن‌ شعارهای‌ مرگ‌ بر اسرائیل‌ مرگ‌ بر آمریکا از حقوق مشروع‌ مردم‌ مظلوم‌ فلسطین‌ حمایت‌کردند.

در پایان‌ این‌ راهپیمایی‌ قطعنامه‌‌ای صادر شد که‌ در آن‌ جنایات‌رژیم‌ اشغالگر قدس‌ و سکوت‌ برخی‌ کشورها و مجامع‌ جهانی‌ در حمایت‌ از این‌ رژیم‌ محکوم‌ شد. همچنین‌ بهره‌مندی‌ مردم‌ فلسطین‌ از حق‌ تعیین‌ سرنوشتشان‌ و ادامه‌ حمایت‌‌های مسلمانان‌ جهان‌ از فلسطینیان‌ تا زمان‌ احقاق‌ حق‌ و رفع‌ ظلم‌ از آنها درخواست‌ شد.

همچنین همزمان‌ با روز جهانی‌ قدس ،کنفرانس‌ روز قدس‌ در شهر نجف‌ اشرف‌ برگزار شد.

به‌ دعوت‌ جنبش‌ حزب‌‌الله‌ عراق‌ قرار بود راهپیمایی‌ روز قدس‌ در این‌ شهر برگزار شود امابه‌ علت‌ مقررات‌ منع‌ آمد وشد در این‌ شهرکنفرانس‌ ویژه‌ قدس‌ برگزارشد.

دراین‌ کنفرانس  پارچه‌ نوشته‌هایی در حمایت‌ از مردم‌ مظلوم‌فلسطین‌ و ابراز انزجار از رژیم‌ غاصب‌ صهیونیستی‌ نصب‌ شده‌ بود. هزاران‌ مسلمان‌ روزه‌ دار از مناطق‌ مختلف‌ دمشق‌ نیز پس از  اقامه‌ نمازجمعه‌ در اردوگاه‌ فلسطینی‌ نشین‌ الیرموک‌ در راهپیمایی‌ باشکوه‌روز جهانی‌ قدس‌ شرکت‌ کردند.

به‌ گزارش‌ خبرنگار واحد مرکزی‌ خبر از محل‌ برگزاری‌ راهپیمایی‌، انبوه‌ مسلمانان‌ فلسطینی، سوری، لبنانی، ایرانی و  عراقی‌ وزیران‌ عتبات‌ مقدسه‌ از کشورهای‌ اسلامی‌راهپیمایی‌ خود را از مقابل‌ جامع‌ الوسیم‌ در مرکز اردوگاه‌ الیرموک‌ آغاز کردند.

مردم‌ بصره‌ هم برای‌ اعلام‌ همبستگی‌ با مردم‌ فلسطین‌ به‌ مناسبت‌ روز جهانی‌ قدس‌تظاهرات‌ کردند.

مردم مسلمان و روزه دار کویت با برپایی مراسمی به مناسبت روزجهانی قدس و با سردادن شعارهایی علیه استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی بر وحدت مسلمانان برای حمایت از فلسطینیان و آزادی قدس تاکید کردند.

در این مراسم شرکت کنندگان  ضمن گرامیداشت یاد حضرت امام خمینی بنیانگذار روز جهانی قدس، با اتحاد و یکپارچگی از جنایات رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی اعلام انزجار و بر ندای مظلومیت و عدالت خواهی مردم فلسطین تاکید کردند تا جهانیان بدانند فلسطین زنده است و نظاره گر آزادی قدس خواهد بود.

اما برگزاری مراسم روز قدس در بیت المقدس به خشونت کشیده شد و نظامیان صهیونیست با جلوگیری از ورود نمازگزاران فلسطینی کرانه باختری رود اردن به شهر بیت المقدس برای برگزاری نمازجمعه در مسجد الاقصی، آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند و  اقدام به شلیک گلوله های پلاستیکی و گاز اشک آور به سوی آنها کردند که سبب زخمی شدن شماری از نمازگزاران شد.

نیروهای اشغالگر قدس همچنین شماری از نمازگزاران فلسطینی را در گذرگاه بیت لحم و قندلیا بازداشت کرده و فقط به مردان بالای 50 سال و زنان بالای 40 سال اجازه دادند که از کرانه باختری وارد بیت المقدس شوند.

کد خبر 33211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز